O ŻYWIENIU po DIAGNOZIE

2020-09-02

O ŻYWIENIU po DIAGNOZIE - porady naszej fundacyjnej onkodietetyk Emilii Motackiej

Diagnoza i co dalej?

Informacja o chorobie nowotworowej jest dla nas szokiem. Często myślimy, że choroby są obecne, ale nie dotyczą MNIE. Nie da się przygotować na taką wiadomość. Gdy stajemy oko w oko z nowotworem mamy milion myśli, nowa sytuacja nas przerasta. Niepewność przyszłości związanej z organizacją leczenia, skutków ubocznych napawa nas lękiem.

Chcemy działać. Gdy czekamy na podjęcie leczenia często pierwszym krokiem, który robimy to zmiana żywienia. Musimy jednak pamiętać, że dieta antynowotowrowa nie jest to to samo co dieta w trakcie terapii onkologicznej -chemioterapii, radioterapii, hormonoterapii, immunoterapii. Często produkty, które uznawane są za prozdrowotne podczas leczenia mogą doprowadzić do nasilenia niedożywienia. Niedożywienie i kacheksja nowotworowa często występuje w trakcie choroby dlatego tak istotne jest prawidłowe odżywianie organizmu

Gdy diagnoza jest postawiona to dobrym działaniem jest przygotowanie organizmu do walki. To ten moment kiedy odżywiamy organizm, wzmacniamy i w miarę możliwości dbamy o jak najlepsze wyniki badań krwi. Nie ma uniwersalnej diety w tej sytuacji. Dieta powinna być z indywidualizowana dla pacjenta. Sięgamy po produkty w zależności od samopoczucia i stanu pacjenta, umiejscowienia i typu nowotworu. Gdy nie mamy odpowiedzi ze strony układu pokarmowego to stosujemy zasady prawidłowego żywienia.

-5 posiłków dziennie,

- zbilansowane posiłki bogate w dobre źródła białka, tłuszczy i węglowodanów,

- min 2,5 litra wody dziennie,

- owoce i warzyw w diecie, dbajmy o różnorodność tych produktów.

Warto sięgać po produkty dostarczające dużo antyoksydantów: owoce jagodowe, maliny truskawki, jagody, zielona herbata matcha, warzywa kapustne, brokuły i kalafior.

W diecie powinny znaleźć się tłuszcze roślinne: olej rzepakowy, lniany, oliwa extra virgin, orzechy.

Źródłem węglowodanów powinny być produkty z pełnego przemiału, brązowy ryż i kasze.

Ważne jest dostarczenie białka w diecie wobec tego sięgajmy po jajka, chude mięso, kurczaka i indyka bez skóry, królika i ryby: dorsz, mintaj, flądra, okoń, śledź, łosoś, sardynki.

Dobrym źródłem białka są rośliny strączkowe wobec tego jeżeli dobrze tolerujemy tą grupę produktów zadbajmy by w diecie była fasola, ciecierzyca, soczewica, groch.

Z nabiału wybierajmy jogurt naturalny zamiast śmietany, niskotłuszczowe kefiry, maślanki. Często mleko jest gorzej przyswajane niż produkty mleczne przetworzone.

Preferowane metody obróbki to gotowanie, gotowanie na parze, pieczenie.

Rezygnujemy ze smażenia, stosowania panierek, z produktów wysokoprzetworzonych, żywności typu fast food, słodyczy, napojów, alkoholu.

Uwaga! Gdy dany produkt powoduje u nas bóle i niekorzystne oddziaływanie na organizm rezygnujemy z niego na jakiś czas. Nie doprowadzamy do dyskomfortu po jedzeniu. Np. gdy brokuły powodują bóle brzucha, biegunki to wykluczmy je czasowo z diety.

Oprócz żywienia istotna jest aktywność fizyczna. Masa mięśniowa i dobra kondycja pozwolą na zachowanie formy. Podczas uprawiania sportu wydzielają się hormony szczęścia-endorfiny, które poprawiają samopoczucie. Nie oznacza to, żeby przygotowywać się do maratonu, jednak należy pamiętać o codziennej aktywności fizycznej spacerze, jęździe na rowerze, pływaniu.

Stres wywołany zaistniałą sytuacją zdrowotną ma także duży wpływ na skuteczność leczenia. Sięgajmy po techniki relaksacyjne, techniki oddechowe,szukajmy grup wsparcia, korzystajmy z porad psychoonkologa, aby lepiej przetrwać czas walki z chorobą.

Należy pamiętać, że zastosowanie terapii chemioterapii i radioterapii może powodować skutki uboczne ze strony przewodu pokarmowego. Istotna będzie wtedy zmiana sposobu odżywiania i dieta dostosowania do stanu pacjenta. Prawidłowe odżywienie to więcej sił na wygranie z nowotworem. A to jest nasz CEL.